szombat, február 23, 2008

Csillagárium

Tegnap csillágvizsgálóban voltunk, és mondhatom jó élmény volt. Először kaptunk egy áttekintést a Naprendszer bolygóiról, és bár néha elvesztettem a fonalat, attól még érdekes előadás volt. (Csakhát ez a terület fekete folt előttem, de már elkezdett fényleni :)

Diavetítés kísérte a magyarázatokat, és olyan dolgok folynak "odakint", amiről elképzelésem sem volt. Én nem tartottam a csillagászatot valami izgalmas dolognak (inkább csak a stégen fekve szerettem azt hinni, hogy a csillogó kis bigyókat a kedvemért lógatták fel), de kiderült, hogy még egy laikusnak is tudnak olyat mondani, amitől eltátja a száját. Láttunk 3D-s fotókat is a Mars krátereiről, meg jeget, ami ráadásul vízjég, úgyhogy izgalomba hozza a tudósokat az élet jelenlétének lehetősége miatt.

Aztán pedig jött az izgalom. A távcsőőőő. Mondjuk nekem természetesen egy brutál teleobjektív benyomását keltette és alig vártam, hogy megnézzek egy csillagot közelről. Aztán belenéztem és egy akkora csillag pislákolt csak benne, ami kisebb volt azoknál, amit szabad szemmel is látok. Persze kiderült, hogy ez olyan messze van, amit elképzelni sem tudok :) De szerencsére bebizonyosodott, hogy tud ez a távcső komolyabb dolgot is mutatni, legalábbis számomra izgalmasabbat. Például megnéztük a Göncöl rúdjának középső csillagát, az iker csillagkép egyik csillagát, amiről kiderült, hogy kettő, a Holdat (nagyon közelről, szinte megérintené az ember), egy olyan csillagképet, amit bagolyhoz hasonlítanak, de szerintem egy pálcikalábú nagyfejű emberkére hasonlít, aztán láttunk halott csillagot, csillagködöt, ahol a csillagok születnek és a legcsodálatosabb dolgot: a Szaturnuszt, a gyűrűjével együtt. Na ez olyan volt, mintha tényleg egy űrhajóban ülnénk és közelednénk ehhez a bolygóhoz.





















A 300-as telómtól csak ennyi telik :)


Szóval nagyon megéri kipengetni a kemény 400 forintost egy ilyen közel 3 órás programért.
A csillagvizsgáló megtalálható Óbudán a Laborc u. 2-ben. Menjetek el!

2 megjegyzés:

A írta...

mindenképp elmegyek!!!!
köszi a tippet!

juice írta...

helyes!
tényleg szuper program!