vasárnap, július 12, 2009

Ádám almái

Egy régi filmet fogok most ajánlani, ami már 2005-ben elkészült, de csak tavaly lehetett látni a mozikban. Én nem is hallottam róla, igaz nem vagyok nagy mozilátogató mozgókép imádatom ellenére, de nem egy közönségfilmről van szó, úh. talán tudok újat mondani.
Barátnőmmel megegyeztünk abban, hogy így volt a legjobb megnézni, hogy nem tudtunk róla semmit, ezért ha szándékodban áll így belevágni kedves blognézőm, akkor itt fejezd be az olvasást, viszont ha nem zavar, hogy akár még cselekményleírásba is ütközhetsz, akkor nosza rajta, jönnek a következő sorok, poént nem lövök le ígérem!
A címből azonnal levághatja az ember, hogy bibliai témába fog botlani, de a rendező, Anders Thomas Jensen (naná, hogy dán) arról is tesz, hogy a botlásból hanyatt vágódás legyen.
Valószínűleg olyan állapotomban talált meg a történet, mikor jól oda tudott nyomni a falhoz, ez nyilván hozzájárul ahhoz, hogy ennyire tetszett, de komolyan mondom nem tudom felidézni mikor láttam utoljára olyan filmet, ami ennyire nehéz lett volna és én mégis nevettem rajta, pedig egyáltalán nem tragikomédia, hanem a legdurvább dráma tényleg, csak éppen egy igazán nekem való ironikus és cinikus humoros csomagolásban.
A sztori egy neonáci kigyúrt kopaszról szól, akit közmunkára ítélnek, amit egy templomban kell abszolválnia. Ő a címszereplő Adam (Ulrich Thomsen), aki olyan arcot vág az egész történetfolyam alatt, amiért gyurmáznék neki valami díjat, ha eddig nem nyomtak volna a kezébe semmi elismerőt (amúgy igen, mert számtalan díjat besöpört az alkotás is és ő is). Ugyanakkor a film többi hőse is kitesz magáért, jelenlétük már garantálja, hogy abszurditásban nem lesz hiány. Ivan, a túl jólelkű pap még két másik rossztevőt is szárnya alá vett, egy hihetetlenül ügyetlenül, nyelvtörően káromkodó pakisztáni bevándorlót és egy kleptomániás, kövér, alkoholista ex-teniszezőt. Ha ez nem lenne elég, azért érkezik még egy terhes, szintén alkoholista nő is a kompániához és akkor még nem esett szó a helyi orvosról, aki már ránézésre sem megbízható és a kb. 5 fős gyülekezet legidősebb tagjáról, aki egy koncentrációs táborban végezte áldásos feladatait fiatalon.
Adam megérkezésekor egy almafával találkozik először, ezért mikor megkérdezi a pap, hogy milyen célt tűz ki maga elé ittléte idejére, ő a legnagyobb természetességgel és persze azért, hogy bosszantsa a felbosszanthatatlan papot, azt válaszolja süt egy almás lepényt. Na innentől kezdve beindul a lavina. Az almás lepény összetevőjét termő alamfát különféle csapások érik és szép lassan mindenkiről kiderül, hogy miért is tart ott, ahol tart. Ivan viselkedése az, ami végig motiválja Adamot, mert képtelen egy légtérben létezni egy olyan emberrel, aki kizár minden rosszat az életből, mert szerinte az az ördög műve. A film egész ideje alatt ott a Könyvek könyve főhősünk szobájában és az akárhányszor leesik (nagyon sokszor), mindig Jób könyvénél nyílik ki. Ez a bibliai történet magyarázatot ad mindenre, de mint tudjuk, Dániában mindig bűzlik valami.
A történet nagyon össze van rakva és nem is kívánok többet mondani belőle, aki kicsit is képben van, hogy nekem milyen dolgok tetszenek, annak bátran ajánlom ezt a dán remeket és ami azt illeti mindenki másnak is.
























Fotósoknak annyi kiegészítést tennék, hogy a szóban forgó mozi képi világa egyenesen lenyűgöző, ha lehet képpel mesélni, akkor az ebben a filmben megtörténik, szerintem én pislogás nélkül néztem végig.
Csak amiatt képes voltam készíteni egy fotót, hogy legyen egy ilyen bejegyzésem, a film abszurd hangulata és szürreális "cold tone" hatása még sokáig szemem előtt lebeg még.
Nézzétek meg! Ez egy kék film.

És ha már láttátok, akkor dúdoljuk együtt, hogy: "how deep is your love..."

7 megjegyzés:

Takoca írta...

ok, dúdoljuk együtt

Tényleg nagyon jó film!

baromi jól sikerült egybe gyúrni a humort és a drámát

Zsákai Péter írta...

nekem megvan, de még nem néztem meg. most kedvet kaptam. köszi az ajánlót!

juice írta...

kedvenc jelenetem az, amikor lövik a varjúkat a fáról... prffffff

nézd meg Peti

rivera írta...

a post hatására megnéztem, csak ámulok :) köszi

juice írta...

örülök! :)

Zsákai Péter írta...

jelentem én is megnéztem a szabadságom alatt! tényleg korrekt film volt! kérünk még filmajánlókat! ;)

juice írta...

pont most ajánlottam egyet Pihének, amiről még nem hallott, tavaly ment a moziban az "Út a vadonba" vagy Into the wild ha angolul szeretnéd, ez pl. egy elég jó kis film és megtörtént a sztori, amitől mégjobban megérinti az embert. A zenéje szenzációs és igazi road movie. Aztán ha lesz új ötlet, akkor még mondom :)