péntek, január 15, 2010

365 kétely

Nagyon régóta tetszenek nekem a 365 napos projektek (nem fotós barátaimnak, olvasóimnak mondom, hogy ennek az a lényege, hogy valamilyen tematika vagy nemtematika szerint a fotós egy éven keresztül minden nap feltölt egy képet), de valahogy eddig fel sem merült bennem, hogy foglalkozzak vele komolyabban. Nekem egy sorozatom van csak, amit talán ismertek, a half, amiben eddig 33 kép látható, ha belegondolok, egy ilyen 365-ösnek még a tizedét sem értem el és már csinálom több, mint egy éve.
Zsutti sorozata volt az, amire először emeltem fel a fejem, mert nagyon jópofa témát talált, járta Budapestet és házszámokat örökített meg, természetesen 1-365-ig. Most, mikor leírta a spottr-en az egész sztorit, teljesen előjött az az érzés, hogy mennyire jó lehet egy ilyet sikeresen befejezni. És persze rögtön utána az az érzés, hogy mennyire rossz, ha nem jön össze.
Szóval éppen ebben az örleményérzésben keringek, és közben látom, hogy rivera (akinek tök véletlenül megtudtam mi az igazi neve és nem diego :D) is belekezdett. Amikor az első két fotót tette fel, akkor gondoltam magamban, hogy jó-jó, de mi lesz később? Aztán a harmadik képe alá be is írtam szegénynek, hogy azt hittem feladja, de nem, hanem azóta is nyomja minden nap, ráadásul ezek szerintem minden idők legjobb fotói tőle. (rivera, ha olvasnád, akkor úgy pontosítok, hogy eddig is voltak jó képeid, de most minden nap csinálsz egy jobbat - na tűrhetően kikeveredtem belőle? :))
Szóval egészen odáig jutottam, hogy már ötletem is van, mert igazándiból random képet eleget készítek, nekem szükség van arra, hogy legalább egy tulajdonságát meghatározzam a sorozatnak. HA BELEKZDEK. Mert még mindig itt toporgok gyáván, hogy és mi van ha nem megy? Nyilván lesz olyan nap, mikor elutazok, vagy nem lesz net, vagy beszorulok a liftbe és nem működik a telefon és ottragadok, vagy reggel nem találom az akkutöltőt... szóval 1001 oka lehet annak, de minimum 365, hogy miért ne sikerüljön. Azt pedig utálnám. Másrészről viszont egy év múlva a kezemben lenne 365 ilyen-olyan fotó, talán lenne köztük pár jó is, és ez mekkora jó dolog lenne!
És akkor még bennem a kérdés: mikor kezdjem, január 1-én lett volna a legjobb, innentől nem tudom mihez kötni, de talán ez nem akkora baj. Majd úgy fog elindulni, mint a fogyókúrák általában: holnap :))) Ami viszont a nagyobb dilemma, hogy hova tölteném fel? A flickr eddig nekem olyan válogatott képeknek való hely volt, nem vagyok benne biztos, hogy ebbe most beszúrnék minden nap egy olyan képet, ami lehet nagyon rossz is. Itt meg ugye amúgy is posztolok eleget... elolvasnátok, megnéznétek többet is egy nap? Vagy ezentúl nem lenne időm írni másról? Szeretném én ezt? Vagy indítsak egy másik tumblr blogot neki? Ötlet? Javallat? Biztatás?

Hmm mi legyen?

27 megjegyzés:

budaianett írta...

Szerintem kezdj neki, és egy külön oldalra. Hogy pontosan hova, az mindegy. Én bízok benne, hogy meg tudod csinálni! :)

JaMaN írta...

Én azt mondom, hogy ne vacilálj, mert a végén még lebeszéled magad róla :)
Vágj bele, nyiss egy új blogot neki (akár tumblr-t) és hadd szóljon, kell egy kis változatosság néha. Én is belevágnék, ha lenne ötletem témára, olyan amit egy éven keresztül szívesen csinálnék. Úgyhogy hajrá hajrá :)

Takoca írta...

Nem kérdés! Csináld!
én nagyon kíváncsi lennék rá!

tök mindegy hogy hol, csak hajrá!

kelemenbandi írta...

Tessék csinálni! :D

Laujola írta...

Igen! Ha szabad belekotyogni.. :)
Én tervezek egy hasonlót nyárra, szerintem érdekes végigcsinálni egy ilyet.

rivera írta...

haha, :)

Mint híres motivátor annyit tudok tanácsolni hogy vágj bele, nem számít hányadika van, csak csináld egy évig. Témát ne válassz, mert azzal csak megkötöd a kezed és a kreatív energiáidat, ha sokáig csinálod úgyis elmész majd egy irányba. A szar képektől ne félj, különben úgy jársz mint az akit majdnem megevett a medve 5d-stől 135L-estől. És mindenképp flickr-re töltsél, különben elmegy idővel tőle a kedved, ott viszont 100% hogy rengetegen fognak követni és bíztatni. És ezt mind kemény két hét után mondom neked, mint nagy rutinos (nem) :D

A képeimre visszatérve, örülök hogy tetszenek, de azért régen is voltak jók, csak elvesztek a flickr-függő tucatdolgokat is kényszeresen feltöltő hozzáállásom miatt.

Ja és tényleg nem diego vagyok hanem ricsi ;)

Ja, és a fő titok, hogy ne gondolkodj hanem csináld. Ha előre átgondolom, 100%, hogy nem vágok bele. Még jó hogy elsején bizonyos okokból képtelen voltam gondolkodni :)

juice írta...

eddig 12:0 arányban biztatást kaptam, akik meg nem szeretnék ezt az egészet, azok nem írnak :D

oké
oké
oké
oké még gondolkodom

nyugodtan lehet belekotyogni, köszi hogy jöttetek igent mondani, mert persze ezt akarom hallani ahhoz hogy belevágjak, dehát én mindent túl bonyolítok...

rivera: nem tematikus megkötést gondoltam ki magamnak, de valami kell... (én elsején valamilyen okból nem is találkoztam a gépemmel :D)

kelemenbandinak: árulnak a flickr-en egy 17-40-et, talán van sörbeszámítás is :D

Zsákai Péter írta...

erőltetettnek tartom az ilyen "projekteket" ebben a megközelítésben. a mennyiség tapasztalatom szerint a minőség rovására megy. nem "egészséges" egy ilyen projekt véghezvitele. akármit 365 napon keresztül muszájból csinálni nem egészséges. muszáj = elhatározod, hogy elindítod a projektet és akkor már minden nap töltesz fel valamit. persze közben feladhatod... akkor meg mi értelme? olyan ez, mint az újévi fogadalom. :)

szóval én a kétkedők táborát gyarapítom. úgy látom egyelőre egyedül. vállalom! lehet meg tudtok győzni, ha mutattok érdekes, értékes projekteket. ilyet még nem láttam, pedig néztem párat. ismerem a házszámos projektet, ismerem a kávés projektet és még egyet-kettőt. vannak bennük jó képek, de azokat szerintem 365 nap projekt nélkül is el lehet volna készíteni.

vagy fotózhatsz 365 napon keresztül annélkül, hogy minden nap feltöltenél a netre.

vagy nekiállsz és néhány napon/héten/hónapon/éven belül készítesz x db fotót egy bizonyos témakörben. ezt sokkal egészségesebbnek tartom. kényszer nélkül, a minőség és igényesség mellett.

de az is lehet, hogy csak a szabadságvágy beszél belőlem, amit egy ilyen projekt korlátozna. azt pedig nem hagyom! ha van kedvem fotózok, ha nincs, nincs. ez az én véleményem. :)

juice írta...

Én is tartok tőle hogy erőlködés lenne belőle, a többiek talán ezért mondják, hogy ezt nem szabad meggondolni, hanem csinálni kell. Ugyanakkor ebben az esetben nem ragaszkodnék a maximalizmushoz, amihez egyébként igen, és szerintem összecsapott képet nem láttál tőlem túl sokat, ennek merőben más a lényege. És mindenképpen a kihívás része vonz nyilván, nem pedig azok a hátulütői, ami miatt bizonytalankodom. Még várok vele kicsit, egy terheltebb napomon akarom eldönteni, hogy van-e erőm hozzá akkor is. Én egyébként azokból merítek inspirációt akiké jó, és van ilyen és szerintem pont ettől jó Zsutti története is, ha csak úgy csinálta volna random, akkor nem hiszem hogy megfogott volna ennyire.

eldiablomismo írta...

Én igazából azt nem értem, hogy érnek rá egyesek ennyi oldalt megtölteni tartalommal. De ha úgy érzed, hogy bírod, akkor hajrá. Simán elfér még egy oldal a gugliríderemben :D

rivera írta...

Zsákai Péter,

Nem a muszájon van a hangsúly, hanem a fejlődésen, ez az egész értelme és lényege. Hogy napról napra arra ösztönözzön hogy jobb képeket csinálj. Ezért sem tartom jó ötletnek a tematikus dolgot, az annyira behatárol hogy a lényeg veszik el.
Ha tartósan szart csinálok, biztos hogy, abbahagyom, de amíg élvezem addig csinálom. Egy ilyen projekt nélkül nem fotóznék hétközben, mert minek cipeljem be az irodába a kamerát, kevesebbet foglalkoznék fotózással, stb. Olyan ez mintha beiratkoztál volna egy iskolába, amit jó esetben azért ugye kijár az embert, csak itt magamat tanítom.

rivera írta...

Juice,

Napközben csak átfutottam az írást a sok dolog miatt, de most értelmeztem is. Szóval szerintem elterjedtebb az a verziója a projektnek amikor a lényeg az, hogy adott nap készülön kép, nem pedig az hogy fel is töltsd. Így ha beragadsz a liftbe, másnap pótolhatod a feltöltést, nem dől össze a világ, csak fotód legyen.
A Zsutti féle projekt a másik vége, ő hónapokkal előbb belevágott, és nála a napi postolás volt a szabály. Nyilván azt a tematikát csak így lehet csinálni, ezért arra egyszerűsíteném le a kérdés hogy miről akarod hogy szóljon a projekt. Ha személyesebb hangvételű, akkor az első verzió, ha erősen tematikus akkor belefér(het) mindkettőbe, szerintem :)

Zsákai Péter írta...

rivera: köszi szépen a véleményed és hogy próbálsz segíteni elfogadni a témát! bennem továbbra is még 365-nél is több kétely van abban, hogy _nekem befogadónak_ mit tud nyújtani ez a projekt (végrehajtóként biztosan nem vállalkoznék rá!). :)

engem továbbra is az zavar, hogy megköti a fotóst valamilyen formában (téma, idő, rendszeresség...), nincs teljes szabadság, van benne egy kényszer (akár az, hogy minden nap vidd magaddal a felszerelésed). számomra pedig pont a szabadságot jelenti a fotózás. sok téren meg vagyok kötve az életben, a fotózásban nem hagyom! akkor és azt, amihez kedvem van. elvárások és megfelelési kényszer nélkül (megfelelési kényszer lenne számomra a rendszeres közzététel is). én is sokkal többet fotózok, mint ami mondjuk a blogomon látszik. sokszor nagyon rossz képeket csinálok, amik a winyómon elférnek, de nem gondolom, hogy közzé kéne tenni. így is iszonyú mennyiségű fotóval van tele a net, ami között elveszik az értékes, érdekes. ez is nagyon zavar, ezért sem támogatom, hogy ebben a projektekben nem kell maximalistának lenni. igenis legyen igényes az ember. rossz fotót akárki tud csinálni...

nem akarok senkit meggyőzni és továbbra is elfogadom, ha egyedül vagyok ezzel a véleménnyel. csak érdekes ez a téma és ezek a gondolatok kikívánkoznak belőlem. szívesen cserélek eszmét erről, szívesen olvasom mások gondolatait.

eldiablomismo írta...

Hát igen, én sem tudnék megtölteni egy ilyen 365-os projektet, és csak a második ok az, hogy filmre fotózgatok :)

Akos Kiss írta...

Könnyű mondani, hogy "Majd holnap." Az a nagy dolog, ha azt mondod: "Ma van az első nap."

rivera írta...

Zsákai Péter,

A kérdés, hogy mit értesz maximalizmus alatt. Eddig napi 1.5-3 órát foglalkoztam a projektel, de többet is tudnék ha nemcsak az alvásból csipnék le, hanem a munkából és a családból is. Akkor maximalistább lennék, vagy ez már elég maximalizmus? :)

rivera írta...

Zsákai Péter,

(bocs hogy megint duplán posztolok, a szokásos lóhalálában történnek a családi dolgok körülöttem) :)

Az hogy neked mit tud nyújtani nem tudom, nyilván ha érdekel követed ha nem érdekel ignorálod, viszont a flickr ilyen szempontból egy igen jó közeg arra, hogy megtaláljam pont azokat az embereket akiket érdekel.

A mai világban szerencsére már nem két tv csatorna van, amik hétfőnként nem is adnak, hanem mindenki maga válogatja össze azt a tartalmat, ami számára megfelel. Erre jó újság helyett az RSS olvasó, RTL Klub helyett a kedvenc TV sorozat letöltése, vagy random képek helyett a flickr kontaktok ízlés szerinti megválogatása. Semmi se kötelező, viszont minden rajtad áll :)

domonkos írta...

Egyelőre Rivera mellett állok, de Ákosnak is igaza van... Várok én is egy alkalmas napot, nem tudom mi legyen az - talán születésnap? Nem tudom.

Minden esetre én úgy érzem, hogy ha minden nap félórával többet fotózom, attól nem lesz erőltetett - sőt. Én személyesen ezt látom a 365 projektekben (nem mindben, de döntő többségében). És ez: jó.

Juice, én bíztatlak.

kobak írta...

Még Bori születésekor gondoltam rá, hogy lefényképezem naponta ugyanott, s aztán összerakok egy time-lapse videót. Most már három múlt, s a dolog nem történt meg. :-)

Aztán a mobil telefonnal fényképezek projekt volt hasonló. Majd minden áldott nap fényképezek egyet. Az is elhalt.

Azóta van sok embernek sikeres 365 projektje, s ez erőt, s ötleteket ad. Gondolkozom én is, hogy idén valamit végigcsinálok. :-) Vágj bele, sikerülni fog!

Zsákai Péter írta...

rivera: a maximalizmusos részt speciel Juice hozzászólására reagáltam (elnézést, nem említettem külön): "Ugyanakkor ebben az esetben nem ragaszkodnék a maximalizmushoz" - byjuice :)

az újabb hozzászólásodban meg erre reagálnék: "Eddig napi 1.5-3 órát foglalkoztam a projektel, de többet is tudnék ha nemcsak az alvásból csipnék le, hanem a munkából és a családból is." - erre mondtam én korábban, hogy ez nem egészséges (alvástól, családtól, munkából _folyamatosan_ elcsípni az időt - nekem legalábbis azok fontosabbak). a többiben egyetértünk! ;) tervezem, hogy kevesebbet szólalok meg, mert úgy tűnik, mintha hajtanám a saját igazam, közben csak eszembe jut ez-az. most már csak indokolt esetben szólok hozzá. világbéke! :)

rivera írta...

Zsákai Péter,

"erre mondtam én korábban, hogy ez nem egészséges (alvástól, családtól, munkából _folyamatosan_ elcsípni az időt - nekem legalábbis azok fontosabbak"

Ezzel nagyon egyetértek, épp erről a felismerésről szólt a 14. napi poszt, nagyon könnyű túlzásba esni, ha az ember nem találja meg az egészségesen maximalista (van ilyen kategória egyáltalán?) és a megszállottság közötti határt.

Abban is egyetértünk hogy nem kell mindenkinek ilyen projekt, hiszen tényleg sok kötösséget és kényszert is jelent a napi fotózás, amivel épp a szabadság része veszhet el ahogy írod. Viszont számomra motiváció és amig élvezem csinálom, ha viszont nagyon átfordulna a mérleg, akkor nem fogom vicsorogva erőltetni hónapokig, inkább abbahagyom.

Katalin írta...

Juice, ahogy eddig megismertelek, semmi kétségem, hogy sikerül a dolog ha nekiállsz. Tényleg nagy falat, de gondolj csak bele, hogy 365 nap múlva mit érzel! "Hűűű ezt megcsinálam!!" ...és mi büszkék leszünk! :) Ne görcsölj a témán, majd jön, ha elhatározod hogy megcsinálod....:)

juice írta...

Aztamindenit mi lett itt, azt azért tudnotok kell, hogy Zsákai Petivel szinte mindenben egyet értünk amikor elmegyünk fotózni, ellenben előtte és utána és egyébkéntis az egész fotós világot teljesen más szemmel látjuk, de én azért köszönöm neki, hogy elmondja amit érez ezzel kapcsolatban.
Viszont mindenki másnak köszönöm, hogy bíztat és bízik abban, hogy nézhető lenne a dolog.

Peti: amúgy a maximalizmus dolog után azért odaírtam, hogy összecsapni nem szoktam dolgokat. Most sem az a szándékom hogy mennyiséget gyártsak, hanem hogy egy "projektet" vigyek véghez ami nekem nagy kihívásnak ígérkezik. És épp azért hoztam fel riverát példának, mert őt szerintem kimondottan inspirálja a dolog és persze ez aztán másokat is inspirál.

rivera: Amúgy félig-meddig már döntöttem, a téma nem lesz behatárolva semmiképp sem, de egy valami igen, ez majd kiderül, nem nagy dolog. Viszont nem flickr-re fogom tölteni, ennek is megvan az oka, de már majdnem teljesen átbillentem oda, hogy megcsinálom tutira.

Képzeljétek, amúgy fotózásból jövök éppen és ez várt itt, hogy ennyien írtatok, szóval mindenkinek köszi, tényleg! Kaptok sok fotót akkor is ha nem akarjátok!!!! :D

krampusz írta...

Szerintem csináld.
a 70. nap környékén elkezded utálni. Nagyon. Majd jön a kínszenvedés a százakárhányadikig. Minden nap abba akarod majd hagyni. De csak továbblépsz. 250 körül viszont már az lesz a baj hogy alig van egy pár nap hátra, pedig annyi de annyi kép van a fejedben.

Rengeteget lehet belőle tanulni. Elsősorban magadról.
Megéri.

bollaeszter írta...

A 365 projektekről mindig a Füst című film idevágó jelenete jut eszembe... Érdekes, mert egyszerre vonz és riaszt. Én még nem jutottam dűlőre magamban, hogy szeretnék-e ilyet vagy sem. De másokét szeretem nézegetni, szóval, hajrá Juice! :)

Itt az említett jelenet amúgy: http://www.youtube.com/watch?v=MpCpsExvD4Q

juice írta...

köszönöm a tanácsot krampusz,

Eszter, múltkor ment is ez a film és annyira sajnáltam hogy lekéstem, mert nagyon rég láttam és csak ennyire emlékeztem az egészből, hogy minden nap fotóz egyet... de tetszett ez már akkor is!

beat.nick írta...

szerintem
- úgyis nekiállsz,
- úgyis megkapod a biztatást hozzá,
- és úgyis jó lesz, ez nem kérdés. mert juice-os lesz, azért.
és mindezt te is tudod, úgyhogy egészen nyugodtan állj neki :)