szerda, július 11, 2012

Fotós főhősök

Tegnap megnéztem a Pókembert és eszembe jutott, hogy milyen sok filmben fényképész a főszereplő, vagy az egyik főbb szereplő. És ez csak most tűnt fel. Régen egyáltalán nem figyeltem fel erre, most persze érzékenyebben érint a téma. Próbáltam felidézni ezeket a filmeket és olyanok is eszembe jutottak, amiket szerintem 15 éve (és azóta sem) láttam, de most valahogy beugrottak. Nem írom le a cselekményüket, csak egy felsorolás erejéig felidézek pár címet, hátha megjön a kedvünk egy újranézésre!


Amiről az egész az eszembe jutott, a Pókember (Spider-Man). Marvel nagyhírű képregényszereplője nem kerülhette el a filmvásznat (sem). Amellett, hogy az unokaöcsém éppen ezekben a pillanatokban 2 doboz pókemberes joghurtot tesz a magáévá.
Fotós szereplő: a főszereplő Peter Parker, aki saját magának, mint Pókembernek a nemhivatalos fotósa. Már maga ez a fotós munka is elképesztően hangzik ugye?

Az ultraklasszikus szerintem a Nagyítás (Blow up). Ez a film egy önálló bejegyzést érdemelne (talán meg is kapja). A rendezője is klasszikus: Antonioni.
Fotós szereplő: a főszereplő Thomas (David Hemmings) divatfotós, aki egyéb témákat keresve próbálja megtalálni magában a művészt.

Ha már divatfotózás, akkor: a Mókás arc (Funny Face) egy 1957-es vidám zenés film, amiben a divatvilágot némi fricska bevetésével ábrázolják, Audrey Hepburn (nem véletlenül divatikon) rajongóknak pedig kötelező.
Fotós szereplő: a főszereplő Dick Avery, akit a táncfenomén Fred Astaire alakít, akit én gyerek koromban egyenesen imádtam, hiszen neki is mókás arca van.

A Nagyításban még modellként szereplő Vanessa Redgrave pár évtizeddel később már mint fotós szerepel az Itália csókja (A Month by the Lake) című filmben. Ezt a filmet az olasz helyszín miatt szeretem nagyon, de azért előkerül benne néha a fényképezőgép is.
Fotós szereplő: a főszereplő, a hóbortos Miss Bentley, akitől megkérdezik a filmben, hogy ő fotóművész-e és az a válasza, hogy egyesek szerint igen. Ja és természetesen arra használja a fotózást, hogy kompromittáló képekkel féltékennyé tegye a kiszemelt úriembert. A kis huncut.

A másik nagy klasszikus Az édes élet (La dolce vita) szintén egy olasz zseni tollából. Fellini - a médiahiénákról alkotott - filmje óta hívjuk a paparazzókat paparazzónak.
Fotós szereplő: A főszereplő újságíró, ennél a filmnél inkább az egész jelenség a lényeg.

Szintén régebbi merítés a Hátsó ablak (Rear Window) Hitchcocktól. Ebben a krimiben Jeff (James Stewart) a fotós szereplő, pontosabban egy izgalmakhoz szokott fotóriporter, aki a lábtörése miatt fotelbe kényszerül és ezért kíváncsi énjét kénytelen onnan kordában tartani. Természetesen ez nem sikerül, hiszen közel a hátsó ablak...

Az iszonyatos magyar címet viselő A szív hídjai (The Bridges of Madison County) jutott még eszembe.
Fotós szereplő: Robert Kincaid (Clint Eastwood) a National Geographic fotósa. Imádtam, hogy megvárta a jó fényeket a hídnál.

A könnyedebb filmek terén is gyakran fotósokba botlunk.
Majdnem harminc (13 going on 30) Matt - Mark Ruffalo
Szerelem sokadik látásra (A Lot Like Love) Emily - Amanda Peet
Kuki (Pecker) Kuki - Edward Furlong
És ne felejtsük el, hogy még Austin Powers is profi divatfotós! (Engem emlékeztet valakire, de psszt!)

Vannak olyanok, amiket nem láttam: Az igazság nyomában, Isten városa, Femme Fatale és vannak olyanok amik nem jutnak eszembe (azokat most fel sem sorolom).






2 megjegyzés:

Dorotheaphoto írta...

Pedig az Isten városában van a legmeghatározóbb fotós "karakter". Mindenképp nézd meg:)

juice írta...

Igen, kíváncsi is vagyok rá